Nasze koła:

Koło PTTK "JEDYNKA"

Koło PTTK nr 2 ‘‘WAGONOWCY‘‘

Koło PTTK "Siódemka"

Świdnickie Koło PTTK ‘‘KOŁO ŚLĘŻY‘‘

Koło Turystyczne "To Tu To Tam" MDK Świdnica

Koło Turystyczne ''Pszczoły i Trutnie''

Koło PTTK Świebodzickie Łaziki

KLUB PRZEWODNIKÓW TERENOWYCH I GÓRSKICH ‘‘Koło przewodników turystycznych‘‘

Koło PTTK Żarodreptaki

GMINNE KOŁO PTTK ‘TERAZ SUDETY‘

pozostali członkowie z Oddziału

BIURO ZARZĄDU ODDZIAŁU CZYNNE W ŚRODY 16.00 - 18.00 (WERYFIKACJA ODZNAK) I CZWARTKI 16.00 - 18.00 (SPR. CZŁONKOWSKIE)



Oddział PTTK w Świdnicy > R E G U L A M I N XLII Rajdu Młodzieży Szkolnej "Gryfów Śl. 2016”
26.08.2016r.
R E G U L A M I N XLII Rajdu Młodzieży Szkolnej "Gryfów Śl. 2016”

R  E  G  U  L  A  M  I  N

XLII  Rajdu Młodzieży Szkolnej

"Gryfów Śl. 2016”

 

                                      Patronat  Honorowy  nad  Rajdem objęli:  

  • Burmistrz Gminy i Miasta Gryfów Śl.  – pan Olgierd Poniźnik  

 

 

I    Organizator

  • Zarząd Oddziału „Ziemi Jeleniogórskiej” Polskiego Towarzystwa Schronisk Młodzieżowych w Jeleniej Górze  z/s  w Piechowicach.

 

II. Współorganizatorzy

  • Starostwo Powiatowe w Jeleniej Górze
  • Starostwo Powiatowe w Lwówku  Śl.
  • Urząd Gminy i Miasta Gryfów Śl.
  • Urząd Gminy i Miasta Wleń
  • Liga Ochrony Przyrody – Zarząd Okręgu w Jeleniej Górze  z/s   w Piechowicach
  • Dyrekcja Karkonoskiego Parku Narodowego
  • SKKT „ Świeradowskie Orły” w Świeradowie -Zdroju
  • Jako gospodarz – Gimnazjum im Kombatantów Ziemi Gryfowskiej w Gryfowie Śl.
  • Inni organizatorzy i sponsorzy, których pełną listę opublikujemy w „Komunikacie końcowym Rajdu”

 

III. Cele Rajdu

  •  Inauguracja Tygodnia Turystyki Młodzieży i uczczenie Światowego Dnia Turystyki
  •  Popularyzacja turystyki kwalifikowanej – górskiej, pieszej
  •  Propagowanie zasad ochrony przyrody
  •  Promowanie pasm  górskich Sudetów Zachodnich , a także gminy Gryfów Śl.  .

 

IV. Miejsce i termin Rajdu

  • Trasy Rajdu przebiegać będą przez tereny Kotliny Jeleniogórskiej  i otaczających ją  pasm górskich
  • Impreza odbędzie się w dniach 23-25 września 2016r. z zakończeniem w Gryfowie Śl.  meta Rajdu usytuowana będzie w Gimnazjum w Gryfowie Śl. ul. Uczniowska 11

 

V. Uczestnictwo

  • W Rajdzie mogą uczestniczyć drużyny składające się z 10 osób (9 uczestników + 1 opiekun) zgłaszane przez szkoły, placówki  oświatowo - wychowawcze oraz turystyczne koła, kluby młodzieżowe i drużyny harcerskie
  • Na trasach dziecięcych Nr 5 i 6 ,  startują drużyny 7 osobowe   (6 uczestników + opiekun), 
  • Szkoła , koło, klub z tej samej miejscowości mogą zgłosić na daną trasę maksymalnie tylko 2 drużyny dodatkowe drużyny będzie można zgłosić i zostaną przyjęte tylko w przypadku wolnych miejsc na trasie
  • W imprezie uczestniczą uczniowie szkół podstawowych, gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych (bez policealnych i średnich dla dorosłych),
  • Na trasach dziecięcych startują uczniowie kl. II-VI szkół podstawowych.
  • Drużyny bez opiekuna nie będą przyjęte na Rajd
  • Rajd jest imprezą Turystyki kwalifikowanej i dlatego do składu drużyny należy dobrać opiekunów i uczestników z doświadczeniem turystycznym.
  • Ubezpieczenie w ramach powszechnego ubezpieczenia szkolnego.

 

 

VI. Współzawodnictwo rajdowe

W czasie Rajdu punktuje się:

A. Wyposażenie indywidualne i zespołowe

B. Postawę na Rajdzie

C. Program ogniskowy

D. Konkurs krajoznawczy

E. Konkurs o ochronie przyrody (trasa ochrony przyrody)

F. Konkurs  drużynowe przygotowanie posiłku

G. Konkurs „Czyste góry” – wszystkie trasy

H . Konkursy  na  trasie    dla  przedszkolaków

 

VII.  Regulaminy (skrócone) poszczególnych konkursów

 

  1.   Wyposażenie indywidualne i zespołowe (łącznie z opiekunem)

1. Strój turystyczny członka drużyny (nakrycie głowy, 2 zmiany obuwia, okrycie

    przeciwdeszczowe, sweter in.)                                                                         -  20 pkt.

2. Apteczka (1 na drużynę)                                                                                   -  8  pkt.

3. Latarka (2 na drużynę)    - Nie będzie się liczyć latarka w telefonie                 - 4 pkt.

4. Busola (1 na drużynę )                                                                                      -   3 pkt.

5. Mapa turystyczna ( 2 na drużynę)  Nie będą się liczyć mapy w telefonach       - 4 pkt.

6. Garnuszek i niezbędnik (każdy)                                                                 -  9 pkt.

7. Plecak (każdy)                                                                                                     -  9 pkt.

8. Śpiwór bieliźniany wzgl. 2 prześcieradła (poszwa na kołdrę)

    i powłoczka na poduszkę (każdy)                                                                       -  9 pkt.

9. Książeczka odznak turystycznych celem dokonania wpisu:

    GOT, OTP, MOK, TP ,ROK,  Przyjaciel Schronisk Młodzieżowych                      - 9 pkt.

                                                                                                     Razem  75  pkt.

Bardzo mile będzie widziany jednolity , estetyczny i praktyczny strój drużyny.

 

  1. Postawa turystyczna
  1. Zachowanie na trasie zgodnie z etyką turystyczną i stosowanie się do poleceń kierownika trasy (Rajdu)                                                                                                           
  2. Zachowanie się w miejscu noclegu (kultura zachowania się , aktywność w organizowaniu życia towarzyskiego, drobne prace na rzecz schroniska)                                                                                                                             

                                                                                                 Razem   30 pkt

 

        Program ogniskowy

Drużyna przygotowuje według swojego uznania różne części programu (piosenka, legenda, skecz, wiersz, gawęda, inscenizacja). Mogą być piosenki i teksty własne zwłaszcza okolicznościowe. Chętnie widziane będą próby wciągania pozostałych drużyn do wspólnej zabawy. Czas prezentacji nie dłuższy niż 15 minut. Oceniany będzie poziom wykonania, treść krajoznawczo - turystyczna, zaangażowanie zespołu. Nie  dotyczy  przedszkoli.

                                                                                      Ocena uznaniowa jury  - do 30 pkt

 

D.  Konkurs krajoznawczy

Tematycznie konkurs obejmuje wiedzę nt:

a)      o własnej trasie wędrówki

b)      Miasta i gminy Gryfów Śl.

Konkurs rozgrywany będzie podczas wieczornic w dn. 24 IX (sobota) a drużyny reprezentują 3-osobowe  zespoły występujące jako całość.

Punktacja:       I miejsce – 50 pkt     II – 45 pkt     III – 40 pkt     IV – 35     V – 30     VI – 25

Literatura:

Mapy turystyczne wraz z tekstem na odwrocie, przewodniki dotyczące Karkonoszy jak i pasm górskiech przez które przebiegają trasy. Ponad to przydatne będą przewodniki i wszelkie informacje o Mieście i Gminie Gryfów Śl. . Przydatne też bywają ekspozycje krajoznawcze w schroniskach.

 

      E.  Konkurs o ochronie przyrody (tylko na trasie Nr 3)

Rozgrywany będzie podczas sobotniej wieczornicy 24.IX.

Drużyny reprezentują 3 osoby ( bez uczestników konkursu krajoznawczego)

Tematyka: Zwierzęta i rośliny chronione, główne zasady ochrony przyrody, Karkonoski

                   Park Narodowy i inne parki narodowe w Polsce, z życia LOP.

Źródła:       Kalendarz (Informator) LOP 2013 i 2014 albumy i eksponaty zwierząt i roślin,

                   folder, przewodnik i mapa Karkonoskiego Parku Narodowego.

 Punktacja w konkursie ochrony przyrody:

     I miejsce – 40 pkt     II – 35     III – 30     IV –25      V - 20      VI – 15

 

F.   Konkurs przygotowanie wspólnego posiłku

Konkurs polega na przygotowaniu przez całą drużynę wspólnego posiłku w miejscu noclegowym z materiałów posiadanych przez drużynę . Na trasie 3-dniowej tylko 1 wieczór.  Mogą być kanapki , coś do picia , mile widziany będzie ciepły posiłek (bez tak zwanych zupek chińskich )

Konkurs oceniany będzie przez kierownictwo trasy

Ocena uznaniowa Jury do 30pkt.  

 

      G .  Konkurs „Czyste góry”

Drużyny na trasie wędrówki lub w okolicy schroniska w dniu  24.IX  otrzymają worki, do których zbierają na trasie śmieci i dostarczają do wyznaczonego punktu. Oceni wyniki zespół powołany przez kierownika trasy. Konkurs będzie nagradzany i oceniany poza punktacją regulaminową.

 

H .  Konkursy  dla  przedszkolaków  na  trasie  Nr  8

 1. Na  trasie  wędrówki  drużyna  odpowiada  na  pytania podane przez  kierownika  trasy  lub zastępcę  po  1 minutowej  naradzie.  Odpowiada  kapitan  zespołu,  a  liczy  się  pierwsza odpowiedź.  Pytania  -  w  sumie  10  -  punktowane  każde 0-3  punkty,  łącznie  30pkt (dotyczyć  będą  zasad uprawiania  turystyki oraz  znajomości najciekawszych  zwierząt  i  roślin występujących  w  Polsce).

2.  Na  mecie  Rajdu drużyny  prezentują piosenkę,  wiersz lub  inscenizację o  tematyce  ekologicznej w łącznym  czasie  nie  dłuższym  niż  5  minut. Ocena  uznaniowa  jury do  30  punktów. Ważne będzie  zaangażowanie  całego  zespołu.

Ponadto na zakończeniu rajdu odbędą indywidualne liczne gry i zabawy sportowe oceniane i nagradzane osobno za każdy konkurs

Uwaga !  Na  trasie  Nr  8 nie  obowiązują  normy  wyposażenia ujęte  w  pkt. VI.A  ale apelujemy o  zwrócenie  uwagi  na  praktyczny  strój  dzieci a  szczególnie wygodne obuwie.

 

  VIII.   Trasy XLII   Rajdu

 

  1. Trasa nr 1 ( 3 dniowa – trudna ) 

       Karpacz- Budniki –Przeł. Okraj – Przełęcz Kowarska- Kowary- Bukowiec (Nocleg w SSM)

Bukowiec- Krogulec- Karpniki- Przełęcz Karpnicka- Starościńskie Skały- Dolina Janówki- Mały Wołek- Przeł. Rudawska- Skalnik- Bukowiec (Nocleg ) - Bukowiec- Mrowiec-Mysłakowice (aut)- Gryfów Śl.  

Start – Karpacz PKS „Biały Jar” 23.IX.  godz. 8.45-9.45

 

  1. Trasa nr 2  (3 dniowa  górska  dość trudna)

       Jagniątków - Przeł. Dołek – Przełęcz Karkonoska ( Schronisko „Odrodzenie”)  – Słonecznik- 

       Spalona Strażnica- Strzecha  Akademicka- Karpacz ( nocleg w SSM )  - Karpacz- Budniki-

       Przełęcz Sowia- Śnieżka- Równia  pod  Śnieżką – Kocioł Łomniczki - Karpacz (Nocleg )  

       Karpacz- Kowary PKS  (aut) – Gryfów Śl.

         Start – Jagniątków MZK „Dom Hauptmanna”  23.IX.  godz. 8.30-9.30

 

  1. Trasa nr 3 (3 dniowa – ochrony przyrody   łatwa)

Jeżów Sudecki - Stromiec- Płoszczyna – Czernica- Wleń- Łupki(nocleg w SSM)- Łupki- Marczów- Dębowy Gaj – Sobota- Dworek- Lwówek Śl. (udział w obchodach imprezy  Dary Lasu) Lwówek PKS – Łupki (nocleg ) Łupki (aut)- Lubomierz (zwiedzanie) - Oleszna Podgórska- Gryfów Śl.

   Start – Jeżów Sudecki Górny  MZK  23.IX.  godz.  9.00-10.00

 

 

  1. Trasa nr 4 (3 dniowa  średnio trudna )

Biedrzychowice PKS - Jez. Złotnickie - Złotniki Lubańskie- Giebułtów- Mirsk- Kamień (nocleg w SSM) - Kamień (aut) Rozdroże Izerskie- Rozdroże pod Kopką- Polana Izerska- Świeradów Zdrój- Orłowice- Krobica- Kamień (nocleg ) - Kamień- Mirsk- Proszówka – Gryfów Śl.

    Start – Biedrzychowice  PKS  23.IX.   godz. 9.00 -10.00

 

  1. Trasa nr 5  (3 dniowa dziecięca  łatwa ) 

Wleń - Wleński Gródek- Klecza – Radomice- Maciejowiec ( nocleg w SSM)-  Maciejowiec-     

            Pilchowice Zapora- Stanek- Pokrzywnik- Maciejowiec (nocleg)- Maciejowiec aut- Lubomierz  

            (zwiedzanie) – Gryfów Śl.

     Start – Wleń  PKP – PKS  23.IX.  godz. 10.00-11.00

 

  1. Trasa nr 6 ( 2 dniowa dziecięca - łatwa )

      Karpacz Biały Jar - Karpacz Górny- św. Wang- Kaplica św. Anny- Sosnówka – Grodna- 

      Staniszów ( nocleg w SSM) Staniszów- Czarne - Jelenia Góra PKP – Gryfów Śl.

               Start-  Karpacz PKS “Biały Jar”  24.IX. godz. 9.30-10.30

 

  1. Trasa nr 7 (2 dniowa -  dość trudna)

       Szklarska Poręba Górna PKP - Marysin- schr. „Pod Łabskim Szczytem” – Łabski Szczyt- Wlk.  

       Szyszak- Wysoki Most- Michałowice (nocleg )  Michałowice- Grzybowiec –Jagniątków MZK-

       Jelenia Góra PKP- Gryfów Śl.

     Start Szklarska Poręba Górna  PKP  24.IX.   godz. 8.30-9.30

 

 

  1. Trasa nr 8 ( dla dzieci przedszkolnych i  klas I SP )  Trasa w dniu 24.IX. 2016 ( Sobota)

Gryfów Śl. – Okolice Gryfowa – Gryfów Śl.  

Start  Gryfów Śl.  Rynek  24. IX. ( Sobota)  godz. 9.00-9.30

   IX.  Prawa i  obowiązki uczestników  

  Prawa.

ñ     Uczestniczenie w Rajdzie, branie udziału w konkursach

ñ     Noclegi w schroniskach młodzieżowych

ñ     Wrzątek na kolacje i śniadanie

ñ      Ciepłe danie turystyczne na zakończenie Rajdu

ñ     Znaczek rajdowy dla każdego uczestnika

ñ     Dyplom dla każdej grupy

ñ     Nagrody rzeczowe dla najlepszych drużyn na poszczególnych trasach oraz w konkursach

      ochrony przyrody, krajoznawczym tras dziecięcych, oraz inne w miarę możliwości organizatora

Punkty do odpowiednich odznak turystycznych,-  na mecie Rajdu będzie czynny referat weryfikacyjny odznak GOT, OTP , ROK, TP, TDŚL, INO gdzie będzie można zweryfikować odznakę

ñ     Puchary przechodnie dla najlepszych drużyn rajdowych

a)  Puchar Komandora Rajdu Wojciecha Króla dla najlepszej drużyny szkół podstawowych.

   (w roku 2015 SP 6 Jelenia Góra )

b)  Puchar Honorowego Komandora pana Zdzisława Gasza dla najlepszej drużyny szkół  

     gimnazjalnych  ( w roku 2015 Gimnazjum w ZSO nr 1 Jelenia Góra )

c)  Puchar Burmistrza Miasta Świeradów-Zdrój pana Rolanda Marciniaka dla najlepszej

     drużyny szkół ponadgimnazjalnych.  ( w roku 2015  MKKT „Tramp” Bogatynia )

d)  Puchar członka Zarządu Oddziału PTSM „Ziemi Jeleniogórskiej”  Pawła Idzika dla 

 najlepszej drużyny na trasie dziecięcej.  ( w roku 2015 MZS  SP nr 1 w Świeradowie- Zdroju)

e)  Statuetka Gołębiarki pana Artura Zycha Burmistrza Miasta i Gminy Wleń dla najlepszej drużyny Przedszkolnej     (w roku 2015 Miejski Zespół Szkół „ Leśne Ludki” w Świeradowie -Zdroju)

        Mogą też być wręczane nagrody okazjonalne.

 

 

 

 Obowiązki

ñ       Przestrzeganie zasad podanych w niniejszym Regulaminie oraz stosowanie się do poleceń kierownika trasy (Rajdu)

ñ       Posiadanie odpowiedniego stroju i wyposażenia turystycznego

ñ       Uczestniczenie w Rajdzie od startu do momentu jego zakończenia oraz przejście trasy zgodnie z otrzymanym opisem (przypominamy, że kierownik trasy nie spełnia roli przewodnika)

ñ        Godne reprezentowanie szkoły i miejscowości

X.  Zgłoszenia i inne

                  Wpisowe wynosi: a)  na trasach 2 dniowych – 32 zł od uczestnika (bez opiekuna)

                                          b)  na trasach 3 dniowych – 40 zł od uczestnika ( bez opiekuna)

Uwaga: Członkowie PTSM   z aktualną  legitymacją płacą o 3 złote mniej . Osoby posiadające legitymacje PTSM winni są do jej okazania na stracie dla kierownika trasy. Brak legitymacji  lub jej nie okazanie skutkować będzie dopłatą do wpisowego.

W ramach wpisowego uczestnicy otrzymają m.in. bezpłatne noclegi, znaczek rajdowy, ciepłe danie na zakończenie imprezy, nagrody dla najlepszej drużyny na każdej trasie, dyplomy dla każdej drużyny, bezpłatne przewozy na trasie (tam gdzie wpisano w przebieg trasy – aut.) , oraz inne niespodzianki w miarę możliwości organizatorów oraz hojności sponsorów.

l      Wpisowe należy przesłać na konto (lub wpłacić osobiście) Zarząd Oddziału Polskiego Towarzystwa Schronisk Młodzieżowych w Jeleniej Górze  z/s w Piechowicach 

ul. Świerczewskiego  21 w nieprzekraczalnym terminie do 16. IX. 2016r. –

            nr konta PKO BP SA O/ I Jelenia Góra  Nr  47 1020 2124 0000 8502 0069 4828

l      Zgłoszenia należy przekazać do dnia 18.IX.2016r. pocztą na adres

Wojciech Król     Dębowy Gaj 38    59-600 Lwówek Śl.  lub email : krol_wojtek@wp.pl 

Tel: 734 412 310

l      Zgłoszenie uważa się za w pełni dokonane w chwili wpłaty wpisowego a nie zgłoszenia

l      Drużyny, których uczestnicy zgłoszą się bez bielizny pościelowej - zostaną ukarane punktami za wyposażenie, a także będą ponosiły koszty wypożyczenia bielizny w schronisku

l      Kierownictwo Rajdu zastrzega prawo wyznaczenia drużynie innej trasy niż wskazała w zgłoszeniu.

l      Wpisowe podlega zwrotowi tylko w przypadku nie przyjęcia drużyny z powodu braku miejsc.

l      Przejazdy z miejsca zamieszkania do miejsca startu i z powrotem oraz ewentualnie przejazdy regulaminowe na trasie pokrywają uczestnicy z wyjątkiem przejazdów zaznaczonych – aut.

l      Wskazane jest, aby dyrekcje szkoły udzieliły drużynom pomocy finansowej z dostępnych im źródeł.

l      Organizatorzy zastrzegają sobie prawo ewentualnych zmian w układzie tras oraz wyłączności interpretacji niniejszego Regulaminu.

Rajd odbędzie się bez względu na pogodę.

 

   XI .   Organizatorzy XLII    Rajdu

 

A.  Sztab  organizacyjny  XLII  Rajdu: 

                         Honorowy  Komandor  Rajdu  -   Zdzisław  Gasz (Prezes ZO PTSM)

                         Komandor Rajdu -  Wojciech Król  (ZO PTSM)

                         Zastępcy  komandora     -  Paweł Idzik     (ZO  PTSM)

                                                               -  Wiesław  Polański  ( ZO PTSM,  Piechowice)

                                                               -  Sławomir  Sobieski  (Jelenia  Góra)

                         Sekretarz/skarbnik        -  Krystyna  Wrona (Biuro  PTSM/LOP)

                         Sekretariat  mety  Rajdu   -  Irena  Sokołowska  (ZO  PTSM)

                                                                 - Joanna Chwaszcz ( Świeradów Zdrój)

Komisje:

Programowo  krajoznawcza   

                                                -  Paweł  Idzik  (Lubomierz)

                                                -  Radosław Iwaniec (Jelenia Góra)

Weryfikacja Odznak Turystycznych na mecie rajdu możliwość weryfikacji Odznak GOT, OTP , TP, ROK, TDŚL, oraz innych odznak regionalnych            

                                                    -  Tadeusz Sławiński  ( PTSM  Lubań)                               

                                                    

C.  Organizatorzy zakończenia   -   gospodarze

Pracownicy Gimnazjum  w Gryfowie Śl.    pod  kierunkiem  dyrektora  szkoły pani Alicji Kownackiej

 

D. Dyrektorzy szkolnych  schronisk  młodzieżowych  i  innych

Halina Kowaliszyn („Maciejówka „ Maciejowiec)

Magdalena Krausiewicz – Fidor („Złoty Widok” Michałowice)

      Adam Żurawski  ( „Skalnik” Bukowiec)

Jan  Stąpor ("Halny" Kamień)

Małgorzata  Bugajny  („Liczyrzepa” Karpacz)

Wiesław Małecki ( Staniszów)

Tadeusz Jarosz (Łupki)

 

E.  Kierownicy tras:

                            -    Marek Dąbek  (Cieplice, przewodnik sudecki i przodownik TG )

                            -    Mariusz Kowalczyk ( Miszkowice , przewodnik sudecki)

                             -    Radosław Iwaniec (Jelenia Góra, przodownik TG )

                             -   Małgorzata Polańska (Piechowice, przewodnik sudecki, działacz PTSM)

                             -   Krzysztof  Walusiak  (Piechowice, organizator turystyki, działacz PTSM)

                              -  Marek Rybczyński   (Southampton)  działacz PTTK i PTSM)

                              - Mieczysław Józefowicz  (Lwówek Śl. przewodnik sudecki)

                             

      Zadeklarowali  współpracę  jako  zastępcy  kierowników  tras :   Anna  Walusiak  (Piechowice  przodownik  TG)  Mirosław  Andrzejewski  (Jelenia  Góra ,  przewodnik  sudecki)   Krzysztof  Król  (Lwówek  Śl.   przodownik  TG )  Paweł Jończyk  (Jelenia Góra , przodownik  TG)   Łukasz Karol

      ( Niwnice , przewodnik sudecki )  Włodzimierz  Kaczuba ( Lwówek Śl.  przewodnik sudecki)

 

 

Przewodniczący Komitetu Organizacyjnego

Wojciech Król

Komandor Rajdu

created by Grupa BroNET