26.08.2016r.
R E G U L A M I N XLII Rajdu Młodzieży Szkolnej "Gryfów Śl. 2016”
R E G U L A M I N
XLII Rajdu Młodzieży Szkolnej
"Gryfów Śl. 2016”
Patronat Honorowy nad Rajdem objęli:
- Burmistrz Gminy i Miasta Gryfów Śl. – pan Olgierd Poniźnik
I Organizator
- Zarząd Oddziału „Ziemi Jeleniogórskiej” Polskiego Towarzystwa Schronisk Młodzieżowych w Jeleniej Górze z/s w Piechowicach.
II. Współorganizatorzy
- Starostwo Powiatowe w Jeleniej Górze
- Starostwo Powiatowe w Lwówku Śl.
- Urząd Gminy i Miasta Gryfów Śl.
- Urząd Gminy i Miasta Wleń
- Liga Ochrony Przyrody – Zarząd Okręgu w Jeleniej Górze z/s w Piechowicach
- Dyrekcja Karkonoskiego Parku Narodowego
- SKKT „ Świeradowskie Orły” w Świeradowie -Zdroju
- Jako gospodarz – Gimnazjum im Kombatantów Ziemi Gryfowskiej w Gryfowie Śl.
- Inni organizatorzy i sponsorzy, których pełną listę opublikujemy w „Komunikacie końcowym Rajdu”
III. Cele Rajdu
- Inauguracja Tygodnia Turystyki Młodzieży i uczczenie Światowego Dnia Turystyki
- Popularyzacja turystyki kwalifikowanej – górskiej, pieszej
- Propagowanie zasad ochrony przyrody
- Promowanie pasm górskich Sudetów Zachodnich , a także gminy Gryfów Śl. .
IV. Miejsce i termin Rajdu
- Trasy Rajdu przebiegać będą przez tereny Kotliny Jeleniogórskiej i otaczających ją pasm górskich
- Impreza odbędzie się w dniach 23-25 września 2016r. z zakończeniem w Gryfowie Śl. meta Rajdu usytuowana będzie w Gimnazjum w Gryfowie Śl. ul. Uczniowska 11
V. Uczestnictwo
- W Rajdzie mogą uczestniczyć drużyny składające się z 10 osób (9 uczestników + 1 opiekun) zgłaszane przez szkoły, placówki oświatowo - wychowawcze oraz turystyczne koła, kluby młodzieżowe i drużyny harcerskie
- Na trasach dziecięcych Nr 5 i 6 , startują drużyny 7 osobowe (6 uczestników + opiekun),
- Szkoła , koło, klub z tej samej miejscowości mogą zgłosić na daną trasę maksymalnie tylko 2 drużyny dodatkowe drużyny będzie można zgłosić i zostaną przyjęte tylko w przypadku wolnych miejsc na trasie
- W imprezie uczestniczą uczniowie szkół podstawowych, gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych (bez policealnych i średnich dla dorosłych),
- Na trasach dziecięcych startują uczniowie kl. II-VI szkół podstawowych.
- Drużyny bez opiekuna nie będą przyjęte na Rajd
- Rajd jest imprezą Turystyki kwalifikowanej i dlatego do składu drużyny należy dobrać opiekunów i uczestników z doświadczeniem turystycznym.
- Ubezpieczenie w ramach powszechnego ubezpieczenia szkolnego.
VI. Współzawodnictwo rajdowe
W czasie Rajdu punktuje się:
A. Wyposażenie indywidualne i zespołowe
B. Postawę na Rajdzie
C. Program ogniskowy
D. Konkurs krajoznawczy
E. Konkurs o ochronie przyrody (trasa ochrony przyrody)
F. Konkurs drużynowe przygotowanie posiłku
G. Konkurs „Czyste góry” – wszystkie trasy
H . Konkursy na trasie dla przedszkolaków
VII. Regulaminy (skrócone) poszczególnych konkursów
- Wyposażenie indywidualne i zespołowe (łącznie z opiekunem)
1. Strój turystyczny członka drużyny (nakrycie głowy, 2 zmiany obuwia, okrycie
przeciwdeszczowe, sweter in.) - 20 pkt.
2. Apteczka (1 na drużynę) - 8 pkt.
3. Latarka (2 na drużynę) - Nie będzie się liczyć latarka w telefonie - 4 pkt.
4. Busola (1 na drużynę ) - 3 pkt.
5. Mapa turystyczna ( 2 na drużynę) Nie będą się liczyć mapy w telefonach - 4 pkt.
6. Garnuszek i niezbędnik (każdy) - 9 pkt.
7. Plecak (każdy) - 9 pkt.
8. Śpiwór bieliźniany wzgl. 2 prześcieradła (poszwa na kołdrę)
i powłoczka na poduszkę (każdy) - 9 pkt.
9. Książeczka odznak turystycznych celem dokonania wpisu:
GOT, OTP, MOK, TP ,ROK, Przyjaciel Schronisk Młodzieżowych - 9 pkt.
Razem 75 pkt.
Bardzo mile będzie widziany jednolity , estetyczny i praktyczny strój drużyny.
- Postawa turystyczna
- Zachowanie na trasie zgodnie z etyką turystyczną i stosowanie się do poleceń kierownika trasy (Rajdu)
- Zachowanie się w miejscu noclegu (kultura zachowania się , aktywność w organizowaniu życia towarzyskiego, drobne prace na rzecz schroniska)
Razem 30 pkt
Program ogniskowy
Drużyna przygotowuje według swojego uznania różne części programu (piosenka, legenda, skecz, wiersz, gawęda, inscenizacja). Mogą być piosenki i teksty własne zwłaszcza okolicznościowe. Chętnie widziane będą próby wciągania pozostałych drużyn do wspólnej zabawy. Czas prezentacji nie dłuższy niż 15 minut. Oceniany będzie poziom wykonania, treść krajoznawczo - turystyczna, zaangażowanie zespołu. Nie dotyczy przedszkoli.
Ocena uznaniowa jury - do 30 pkt
D. Konkurs krajoznawczy
Tematycznie konkurs obejmuje wiedzę nt:
a) o własnej trasie wędrówki
b) Miasta i gminy Gryfów Śl.
Konkurs rozgrywany będzie podczas wieczornic w dn. 24 IX (sobota) a drużyny reprezentują 3-osobowe zespoły występujące jako całość.
Punktacja: I miejsce – 50 pkt II – 45 pkt III – 40 pkt IV – 35 V – 30 VI – 25
Literatura:
Mapy turystyczne wraz z tekstem na odwrocie, przewodniki dotyczące Karkonoszy jak i pasm górskiech przez które przebiegają trasy. Ponad to przydatne będą przewodniki i wszelkie informacje o Mieście i Gminie Gryfów Śl. . Przydatne też bywają ekspozycje krajoznawcze w schroniskach.
E. Konkurs o ochronie przyrody (tylko na trasie Nr 3)
Rozgrywany będzie podczas sobotniej wieczornicy 24.IX.
Drużyny reprezentują 3 osoby ( bez uczestników konkursu krajoznawczego)
Tematyka: Zwierzęta i rośliny chronione, główne zasady ochrony przyrody, Karkonoski
Park Narodowy i inne parki narodowe w Polsce, z życia LOP.
Źródła: Kalendarz (Informator) LOP 2013 i 2014 albumy i eksponaty zwierząt i roślin,
folder, przewodnik i mapa Karkonoskiego Parku Narodowego.
Punktacja w konkursie ochrony przyrody:
I miejsce – 40 pkt II – 35 III – 30 IV –25 V - 20 VI – 15
F. Konkurs przygotowanie wspólnego posiłku
Konkurs polega na przygotowaniu przez całą drużynę wspólnego posiłku w miejscu noclegowym z materiałów posiadanych przez drużynę . Na trasie 3-dniowej tylko 1 wieczór. Mogą być kanapki , coś do picia , mile widziany będzie ciepły posiłek (bez tak zwanych zupek chińskich )
Konkurs oceniany będzie przez kierownictwo trasy
Ocena uznaniowa Jury do 30pkt.
G . Konkurs „Czyste góry”
Drużyny na trasie wędrówki lub w okolicy schroniska w dniu 24.IX otrzymają worki, do których zbierają na trasie śmieci i dostarczają do wyznaczonego punktu. Oceni wyniki zespół powołany przez kierownika trasy. Konkurs będzie nagradzany i oceniany poza punktacją regulaminową.
H . Konkursy dla przedszkolaków na trasie Nr 8
1. Na trasie wędrówki drużyna odpowiada na pytania podane przez kierownika trasy lub zastępcę po 1 minutowej naradzie. Odpowiada kapitan zespołu, a liczy się pierwsza odpowiedź. Pytania - w sumie 10 - punktowane każde 0-3 punkty, łącznie 30pkt (dotyczyć będą zasad uprawiania turystyki oraz znajomości najciekawszych zwierząt i roślin występujących w Polsce).
2. Na mecie Rajdu drużyny prezentują piosenkę, wiersz lub inscenizację o tematyce ekologicznej w łącznym czasie nie dłuższym niż 5 minut. Ocena uznaniowa jury do 30 punktów. Ważne będzie zaangażowanie całego zespołu.
Ponadto na zakończeniu rajdu odbędą indywidualne liczne gry i zabawy sportowe oceniane i nagradzane osobno za każdy konkurs
Uwaga ! Na trasie Nr 8 nie obowiązują normy wyposażenia ujęte w pkt. VI.A ale apelujemy o zwrócenie uwagi na praktyczny strój dzieci a szczególnie wygodne obuwie.
VIII. Trasy XLII Rajdu
- Trasa nr 1 ( 3 dniowa – trudna )
Karpacz- Budniki –Przeł. Okraj – Przełęcz Kowarska- Kowary- Bukowiec (Nocleg w SSM)
Bukowiec- Krogulec- Karpniki- Przełęcz Karpnicka- Starościńskie Skały- Dolina Janówki- Mały Wołek- Przeł. Rudawska- Skalnik- Bukowiec (Nocleg ) - Bukowiec- Mrowiec-Mysłakowice (aut)- Gryfów Śl.
Start – Karpacz PKS „Biały Jar” 23.IX. godz. 8.45-9.45
- Trasa nr 2 (3 dniowa górska dość trudna)
Jagniątków - Przeł. Dołek – Przełęcz Karkonoska ( Schronisko „Odrodzenie”) – Słonecznik-
Spalona Strażnica- Strzecha Akademicka- Karpacz ( nocleg w SSM ) - Karpacz- Budniki-
Przełęcz Sowia- Śnieżka- Równia pod Śnieżką – Kocioł Łomniczki - Karpacz (Nocleg )
Karpacz- Kowary PKS (aut) – Gryfów Śl.
Start – Jagniątków MZK „Dom Hauptmanna” 23.IX. godz. 8.30-9.30
- Trasa nr 3 (3 dniowa – ochrony przyrody łatwa)
Jeżów Sudecki - Stromiec- Płoszczyna – Czernica- Wleń- Łupki(nocleg w SSM)- Łupki- Marczów- Dębowy Gaj – Sobota- Dworek- Lwówek Śl. (udział w obchodach imprezy Dary Lasu) Lwówek PKS – Łupki (nocleg ) Łupki (aut)- Lubomierz (zwiedzanie) - Oleszna Podgórska- Gryfów Śl.
Start – Jeżów Sudecki Górny MZK 23.IX. godz. 9.00-10.00
- Trasa nr 4 (3 dniowa średnio trudna )
Biedrzychowice PKS - Jez. Złotnickie - Złotniki Lubańskie- Giebułtów- Mirsk- Kamień (nocleg w SSM) - Kamień (aut) Rozdroże Izerskie- Rozdroże pod Kopką- Polana Izerska- Świeradów Zdrój- Orłowice- Krobica- Kamień (nocleg ) - Kamień- Mirsk- Proszówka – Gryfów Śl.
Start – Biedrzychowice PKS 23.IX. godz. 9.00 -10.00
- Trasa nr 5 (3 dniowa dziecięca łatwa )
Wleń - Wleński Gródek- Klecza – Radomice- Maciejowiec ( nocleg w SSM)- Maciejowiec-
Pilchowice Zapora- Stanek- Pokrzywnik- Maciejowiec (nocleg)- Maciejowiec aut- Lubomierz
(zwiedzanie) – Gryfów Śl.
Start – Wleń PKP – PKS 23.IX. godz. 10.00-11.00
- Trasa nr 6 ( 2 dniowa dziecięca - łatwa )
Karpacz Biały Jar - Karpacz Górny- św. Wang- Kaplica św. Anny- Sosnówka – Grodna-
Staniszów ( nocleg w SSM) Staniszów- Czarne - Jelenia Góra PKP – Gryfów Śl.
Start- Karpacz PKS “Biały Jar” 24.IX. godz. 9.30-10.30
- Trasa nr 7 (2 dniowa - dość trudna)
Szklarska Poręba Górna PKP - Marysin- schr. „Pod Łabskim Szczytem” – Łabski Szczyt- Wlk.
Szyszak- Wysoki Most- Michałowice (nocleg ) Michałowice- Grzybowiec –Jagniątków MZK-
Jelenia Góra PKP- Gryfów Śl.
Start Szklarska Poręba Górna PKP 24.IX. godz. 8.30-9.30
- Trasa nr 8 ( dla dzieci przedszkolnych i klas I SP ) Trasa w dniu 24.IX. 2016 ( Sobota)
Gryfów Śl. – Okolice Gryfowa – Gryfów Śl.
Start Gryfów Śl. Rynek 24. IX. ( Sobota) godz. 9.00-9.30
IX. Prawa i obowiązki uczestników
Prawa.
ñ Uczestniczenie w Rajdzie, branie udziału w konkursach
ñ Noclegi w schroniskach młodzieżowych
ñ Wrzątek na kolacje i śniadanie
ñ Ciepłe danie turystyczne na zakończenie Rajdu
ñ Znaczek rajdowy dla każdego uczestnika
ñ Dyplom dla każdej grupy
ñ Nagrody rzeczowe dla najlepszych drużyn na poszczególnych trasach oraz w konkursach
ochrony przyrody, krajoznawczym tras dziecięcych, oraz inne w miarę możliwości organizatora
Punkty do odpowiednich odznak turystycznych,- na mecie Rajdu będzie czynny referat weryfikacyjny odznak GOT, OTP , ROK, TP, TDŚL, INO gdzie będzie można zweryfikować odznakę
ñ Puchary przechodnie dla najlepszych drużyn rajdowych
a) Puchar Komandora Rajdu Wojciecha Króla dla najlepszej drużyny szkół podstawowych.
(w roku 2015 SP 6 Jelenia Góra )
b) Puchar Honorowego Komandora pana Zdzisława Gasza dla najlepszej drużyny szkół
gimnazjalnych ( w roku 2015 Gimnazjum w ZSO nr 1 Jelenia Góra )
c) Puchar Burmistrza Miasta Świeradów-Zdrój pana Rolanda Marciniaka dla najlepszej
drużyny szkół ponadgimnazjalnych. ( w roku 2015 MKKT „Tramp” Bogatynia )
d) Puchar członka Zarządu Oddziału PTSM „Ziemi Jeleniogórskiej” Pawła Idzika dla
najlepszej drużyny na trasie dziecięcej. ( w roku 2015 MZS SP nr 1 w Świeradowie- Zdroju)
e) Statuetka Gołębiarki pana Artura Zycha Burmistrza Miasta i Gminy Wleń dla najlepszej drużyny Przedszkolnej (w roku 2015 Miejski Zespół Szkół „ Leśne Ludki” w Świeradowie -Zdroju)
Mogą też być wręczane nagrody okazjonalne.
Obowiązki
ñ Przestrzeganie zasad podanych w niniejszym Regulaminie oraz stosowanie się do poleceń kierownika trasy (Rajdu)
ñ Posiadanie odpowiedniego stroju i wyposażenia turystycznego
ñ Uczestniczenie w Rajdzie od startu do momentu jego zakończenia oraz przejście trasy zgodnie z otrzymanym opisem (przypominamy, że kierownik trasy nie spełnia roli przewodnika)
ñ Godne reprezentowanie szkoły i miejscowości
X. Zgłoszenia i inne
Wpisowe wynosi: a) na trasach 2 dniowych – 32 zł od uczestnika (bez opiekuna)
b) na trasach 3 dniowych – 40 zł od uczestnika ( bez opiekuna)
Uwaga: Członkowie PTSM z aktualną legitymacją płacą o 3 złote mniej . Osoby posiadające legitymacje PTSM winni są do jej okazania na stracie dla kierownika trasy. Brak legitymacji lub jej nie okazanie skutkować będzie dopłatą do wpisowego.
W ramach wpisowego uczestnicy otrzymają m.in. bezpłatne noclegi, znaczek rajdowy, ciepłe danie na zakończenie imprezy, nagrody dla najlepszej drużyny na każdej trasie, dyplomy dla każdej drużyny, bezpłatne przewozy na trasie (tam gdzie wpisano w przebieg trasy – aut.) , oraz inne niespodzianki w miarę możliwości organizatorów oraz hojności sponsorów.
l Wpisowe należy przesłać na konto (lub wpłacić osobiście) Zarząd Oddziału Polskiego Towarzystwa Schronisk Młodzieżowych w Jeleniej Górze z/s w Piechowicach
ul. Świerczewskiego 21 w nieprzekraczalnym terminie do 16. IX. 2016r. –
nr konta PKO BP SA O/ I Jelenia Góra Nr 47 1020 2124 0000 8502 0069 4828
l Zgłoszenia należy przekazać do dnia 18.IX.2016r. pocztą na adres
Wojciech Król Dębowy Gaj 38 59-600 Lwówek Śl. lub email : krol_wojtek@wp.pl
Tel: 734 412 310
l Zgłoszenie uważa się za w pełni dokonane w chwili wpłaty wpisowego a nie zgłoszenia
l Drużyny, których uczestnicy zgłoszą się bez bielizny pościelowej - zostaną ukarane punktami za wyposażenie, a także będą ponosiły koszty wypożyczenia bielizny w schronisku
l Kierownictwo Rajdu zastrzega prawo wyznaczenia drużynie innej trasy niż wskazała w zgłoszeniu.
l Wpisowe podlega zwrotowi tylko w przypadku nie przyjęcia drużyny z powodu braku miejsc.
l Przejazdy z miejsca zamieszkania do miejsca startu i z powrotem oraz ewentualnie przejazdy regulaminowe na trasie pokrywają uczestnicy z wyjątkiem przejazdów zaznaczonych – aut.
l Wskazane jest, aby dyrekcje szkoły udzieliły drużynom pomocy finansowej z dostępnych im źródeł.
l Organizatorzy zastrzegają sobie prawo ewentualnych zmian w układzie tras oraz wyłączności interpretacji niniejszego Regulaminu.
Rajd odbędzie się bez względu na pogodę.
XI . Organizatorzy XLII Rajdu
A. Sztab organizacyjny XLII Rajdu:
Honorowy Komandor Rajdu - Zdzisław Gasz (Prezes ZO PTSM)
Komandor Rajdu - Wojciech Król (ZO PTSM)
Zastępcy komandora - Paweł Idzik (ZO PTSM)
- Wiesław Polański ( ZO PTSM, Piechowice)
- Sławomir Sobieski (Jelenia Góra)
Sekretarz/skarbnik - Krystyna Wrona (Biuro PTSM/LOP)
Sekretariat mety Rajdu - Irena Sokołowska (ZO PTSM)
- Joanna Chwaszcz ( Świeradów Zdrój)
Komisje:
Programowo krajoznawcza
- Paweł Idzik (Lubomierz)
- Radosław Iwaniec (Jelenia Góra)
Weryfikacja Odznak Turystycznych na mecie rajdu możliwość weryfikacji Odznak GOT, OTP , TP, ROK, TDŚL, oraz innych odznak regionalnych
- Tadeusz Sławiński ( PTSM Lubań)
C. Organizatorzy zakończenia - gospodarze
Pracownicy Gimnazjum w Gryfowie Śl. pod kierunkiem dyrektora szkoły pani Alicji Kownackiej
D. Dyrektorzy szkolnych schronisk młodzieżowych i innych
Halina Kowaliszyn („Maciejówka „ Maciejowiec)
Magdalena Krausiewicz – Fidor („Złoty Widok” Michałowice)
Adam Żurawski ( „Skalnik” Bukowiec)
Jan Stąpor ("Halny" Kamień)
Małgorzata Bugajny („Liczyrzepa” Karpacz)
Wiesław Małecki ( Staniszów)
Tadeusz Jarosz (Łupki)
E. Kierownicy tras:
- Marek Dąbek (Cieplice, przewodnik sudecki i przodownik TG )
- Mariusz Kowalczyk ( Miszkowice , przewodnik sudecki)
- Radosław Iwaniec (Jelenia Góra, przodownik TG )
- Małgorzata Polańska (Piechowice, przewodnik sudecki, działacz PTSM)
- Krzysztof Walusiak (Piechowice, organizator turystyki, działacz PTSM)
- Marek Rybczyński (Southampton) działacz PTTK i PTSM)
- Mieczysław Józefowicz (Lwówek Śl. przewodnik sudecki)
Zadeklarowali współpracę jako zastępcy kierowników tras : Anna Walusiak (Piechowice przodownik TG) Mirosław Andrzejewski (Jelenia Góra , przewodnik sudecki) Krzysztof Król (Lwówek Śl. przodownik TG ) Paweł Jończyk (Jelenia Góra , przodownik TG) Łukasz Karol
( Niwnice , przewodnik sudecki ) Włodzimierz Kaczuba ( Lwówek Śl. przewodnik sudecki)
Przewodniczący Komitetu Organizacyjnego
Wojciech Król
Komandor Rajdu